Senja, Norges nest største øy

Bobilturen, tur-retur Manndalen. Etter Manndalen dro vi til Senja. Der kjørte vi på nasjonale turistveier og gjennom grovhugde tuneller uten lys, i uvær. Det var slitsomt og skummelt. Men, Senja er et fantastisk sted å besøke når været er bedre.

Vår opplevelse av Senja var nok veldig spesiell. Vi kom dit en regnværsdag med tunge, mørke skyer. Vi hadde sett oss ut en campingplass ved sjøen. Veien dit var full av mørke, trange tuneller. Den siste tunellen før campingstedet var spesielt nifs. Stor bil, tunell uten lys, veldig trang og med helning mot sjøen. Veien videre var smal og bratt. Vel fremme orket vi ikke å være der. Ved sjøen blåste det sterkt, det var mørkt og stille, absolutt ikke innbydende. Så vi snudde og dro tilbake samme vei. Allerede mens vi snudde grudde jeg meg til tunellene. Resten av turen lette vi etter campingplass. Vi kjørte langs kysten, fulgte skilt med camping, men ble hele tiden dirigert videre og videre, fra ett skilt til neste. Datteren min ville at vi skulle stoppe ved en strand som var nydelig, men øde. Jeg ønsket trygghet, så vi kjørte videre og videre. På enkelte strekninger langs veien ble jeg ganske redd for vinden tok tak i bilen og sjøen lå rett nedenfor. Men tilslutt kom vi oss på innsiden av øya der det var lunt. Og fant Fjordbotn camping rett før eieren stengte for natten.

Det var dårlig vær det døgnet vi var på Senja, allikevel traff vi på syklister med campingutstyr på bagasjebrettet. Syklistene må også gjennom tunellene for å komme til vestsiden av Senja. I kveldsmørket kjørte vi forbi en familie med barn, alle syklet og vi visste at det var lang vei til folk i den retningen de tok. Noen er skikkerlig tøffe. Informasjon om Senja nedenfor bildene.

Klikk på bildene for å se de større

Senja ligger i Troms fylke. Øya er kjent for sitt varierte landskap, og blir kallt et Norge i miniatyr. Yttersiden er preget av dramatiske fjell som stuper rett ned i havet, men også av idyllisk skjærgård og flotte sandstrender. På innsiden finner man fruktbar jord og et vennlig landskap med bølgende åser og bjørkeskog. Inne i dalene ligger trivelige bygder og småbruk. Sør-Senja er berglendt med svaberg og furuskog. Her ligger også Ånderdalen nasjonalpark.

Øya er rik på severdigheter, både når det gjelder natur og historie. Man kan for eksempel nevne Senjens Nikkelverk ved Hamn, hvor verdens første elektrisitetsverk basert på vannkraft ble startet i 1882.

This entry was posted in Bobil tur, Nye innlegg, Troms and tagged , . Bookmark the permalink.