I bobil, tur-retur Manndalen

Datter og hunder på et av de utallige kafébesøkene på denne reisen.

Datter og hunder på et av utallige kafébesøk.

Har du lyst til å se Norge og oppleve friheten ved å kunne forflytte deg uten å ha planlagt alt på forhånd? Bruk bobil. Det fins utallige steder der du fint kan parkere en bobil gratis for natten hvis du ønsker det. Dessuten, hunden din venner seg fort til sitt nye hjem og kan fint være alene noen timer uten at det skaper problemer.

Datteren min hadde reist mye rundt i verden, men ikke sett mye av Norge, se reiseblogg. Så sommeren 2012 bestemte vi oss for å se noe av Norge. Vi ville først og fremst opp til Riddu Riddu festivalen i Manndalen i Troms, og reise sørover derfra. Tre uker skulle vi bruke på turen, men av ulike årsaker kunne vi ikke bruke mer enn 18 dager. Det gikk, men vi burde hatt flere dager for Norge er langt.

Vi ville bruke bobil for å få med hundene, vi tenkte det ville være fint for dem å være med selv om de ikke er så glad i bilkjøring. Vi leide en bobil med plass til oss fire. Både datteren min og jeg skulle kjøre hadde vi bestemt, men det ble bare jeg som kjørte. Det tar tid å venne seg til en mye større bil og siden jeg ikke blir trøtt av å kjøre ble det til at jeg gjorde det. Jeg må allikevel innrømme at jeg var sliten i noen dager etter at vi kom hjem, men da hadde vi også kjørt over 400 mil. Datteren min tok rollen som fotograf.

Klikk på bildene for å se de større

Vi startet 8.juli og kjørte over Hamar til Östersund i Sverige før vi campet for natten. Det er ca. 60 mil, og verken datteren min eller hundene var spesielt fornøyd med å være i bilen så lenge. Men det var uvær med lyn og torden mens vi kjørte så det ble ikke de store konfliktene. Vi kom til Östersund ved 12-tiden om natten da campingplassen hadde stengt. Men vi var heldige og traff noen som visste om en fin plass hvor bobiler kunne stå. Og stedet var helt ypperlig med store friarealer rett ved Storsjöen.

Östersund er en fin by, den har mange severdigheter og er verdt et lengre opphold. Men siden vi var opptatt av å komme oss til festivalen måtte vi bare reise videre. Neste stoppested var Gällivare hvor vi var i to dager før vi kjørte mot Narvik via Kiruna. Like etter Riksgrensen kom vi til fantastiske Tinja fjellgård på Store haugfjell. Fjellgården ligger langt fra folk, men har tydeligvis nok besøk og det er ikke vanskelig å forstå.

Vi valgte å kjøre nordover gjennom Sverige siden vi hadde hørt at veiene der er så mye bedre enn i Norge. Veiene var fine, men å kjøre mil etter mil gjennom skog så langt øyet kan se er en prøvelse, spesielt for passasjerer.

Klikk på bildene for å se de større

Vi tok hyppige pauser på grunn av hundene og de var alltid sjeleglade over å komme ut. Merkelig nok protesterte de aldri på å gå inn i bobilen igjen.

I Manndalen var vi i flere dager for å delta på urfolksfestivalen Riddu Riddu. Det var en stor opplevelse. Hundene måtte oppholde seg en del av tiden i bobilen også der, men da hadde de hele bilen til disposisjon og bitebein å gnage på, og de fikk gode, lange turer.

Fra Manndalen dro vi til Senja før Sortland og så Lofoten. Lofoten var vi spesielt opptatt av å se, vi ble der i tre dager. Fra Lofoten tok vi ferje over til Hamarøy før ferden videre sørover. Neste stopp var Fauske. Så Mosjøen. I Mosjøen var vi i to dager før vi dro videre til Trondheim og så til Røros hvor vi var i nesten tre dager før vi dro hjem.

Klikk på bildene for å se de større

Vi hadde lagt opp en kjørerute før vi dro, men holdt oss ikke helt til denne. En av årsakene til det var været. Hadde vi bestemt oss for å campe et sted, men det var meldt dårlig vær prøvde vi å finne plasser hvor været var bedre. Det er jo en av fordelene ved å bruke bobil. En annen årsak kunne være at vi faktisk ikke synes campingforholdene var bra nok, det kunne føre til at vi dro videre.

Ved valg av campingplass var hundevennlighet og turmuligheter avgjørende. Hundene skulle jo ha turer hver dag. Vi innarbeidet fort en måte å leve med bobil på, vi brukte dagene sammen med hundene på campingstedet og dro videre på ettermiddagen. Egentlig helt motsatt av mange andre campere. Fordelen for oss var at det ikke var så mange bobiler og campingvogner på veiene når vi kjørte, ulempen var at campingplasser kunne være ganske fulle når vi kom.

En annen utfordring vi hadde med bobil og to store hunder var renslighet og orden inne i bobilen. Hundene blir ofte våte og møkkete, og med tanke på sommerværet i Norge fant jeg ut at jeg skulle bruke papir til å tørke hundene med. Vi kjøpte tørkeruller og det fungerte veldig bra. I Gällivare kjøpte jeg også en støvsuger som jeg siden benyttet hver dag. Datteren min ertet meg stadig med at jeg var på en 3 ukers Rydde Rydde festival.

Klikk på bildene for å se de større

Uansett hvor mye vi tok hensyn til hundene fikk vi dårlig samvittighet hvis det ble for lange kjøreturer. Derfor var det ganske morsomt da vi kom hjem og ryddet ut av bobilen. Istedenfor å være ute og leke hoppet begge hundene inn i bilen sammen med oss. Etter nesten tre uker hadde de vennet seg til en ny måte å leve på og den måten var visst helt ok.

Jeg vil skrive nærmere om enkelte av de stedene vi bodde, som Gällivare, Skibotn, Manndalen, Senja, Sortland, Harstad, Kabelvåg, Henningsvær, Mosjøen og Røros.

This entry was posted in Bobil tur, Nye innlegg and tagged , . Bookmark the permalink.